75-letnia mieszkanka Jastrzębia-Zdroju odebrała telefon od kobiety, informujący ją, że ma do odebrania na poczcie list polecony. Następnie zadzwonił mężczyzna, pytając, czy kobieta miała telefon z poczty, ponieważ wiele osób starszych zostało oszukanych. Oszust przedstawił się jako policjant. Poinformował, że dom jest obserwowany, że do domu może był wpuszczony gaz usypiający. Przestrzegł, że ma pozamykać wszystkie drzwi i okna. Zapytał, czy w domu ma jakieś pieniądze. Kobieta poinformowała oszusta o kwocie, jaką posiada w domu, ten nakazał jej nie rozłączać się i być z nim w stałym kontakcie. Chwilę później mężczyzna miał rozmowę przekierować do prokuratora, który potwierdził, że jest prowadzona taka akcja. Aby ustrzec swoje oszczędności, kobieta miała pieniądze w kwocie 22 tysiące złotych zapakować do torby foliowej i zawiesić na ogrodzenie. 75-latka cały czas była w kontakcie z oszustem. „Policjant” miał zabrać torbę z pieniędzmi, a po kilku minutach miał do jastrzębianki podjechać patrol policji, aby wszystko wyjaśnić. Gdy nikt nie przyjechał kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa.
Pamiętajmy, że w przypadku osób, które telefonicznie podają się za policjantów bądź członków rodziny lub proszą o przekazanie danych osobowych, bankowych lub pieniędzy przez osoby pośredniczące, należy każdorazowo najpierw weryfikować uzyskane przez telefon informacje. Do kontaktu należy wykorzystywać wyłącznie znane nam numery telefonów, a nie numery podane przez osobę dzwoniącą. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.
Apelujemy, zwłaszcza do osób młodych - informujmy naszych rodziców i dziadków o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich życzliwość. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji, kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Policja ostrzega i przypomina jak nie stać się ofiarą oszustwa:
• Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
• jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
• nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
• nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
• nie ulegaj presji, jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
• poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
• Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
• Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
• Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.
Napisz komentarz
Komentarze