Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 07:23
PRZECZYTAJ!
Reklama

Jastrzębianie oszukani w Marketplace?

Korzystając z tego rodzaju platform jak Facebook Marketplace, musimy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, ponieważ konsekwencją oszustwa może być strata pieniędzy, ale również naszych danych, które mogą zostać wykorzystane przez cyberprzestępców do kradzieży tożsamości i dalszych oszustw. Zanim podejmiemy jakąkolwiek decyzję i wydamy pieniądze, warto ją dobrze przemyśleć. Dotyczy to zarówno kupujących, jak i sprzedających.
Jastrzębianie oszukani w Marketplace?

Facebookowy Marketplace jest bezpłatny i prosty w użyciu. Platforma umożliwia bezproblemowe kupowanie i sprzedawanie przedmiotów pomiędzy użytkownikami popularnego serwisu.

Popularność tej platformy ciągle rośnie i przyciąga również wielu oszustów, którzy bez skrupułów polują na łatwowiernych użytkowników. Nie każdy użytkownik jest biegły w transakcjach online. Osoby starsze mogą mieć większe problemy z platformą lub być bardziej łatwowierne w stosunku do oszustów internetowych. Najpowszechniejszym oszustwem jest sprzedawanie przedmiotu i pobranie pieniędzy, ale nie dostarczeni go do kupującego.

Jeśli kupiłeś coś na Facebooku i nie otrzymałeś produktu – nie odpuszczaj! Jeśli tak działasz, to w ten sposób przyzwalasz oszustom na działanie.

Jeśli zostałeś oszukany napisz do administratora grupy sprzedażowej, do serwisu sprzedażowego. Chroń innych!

WAŻNE! W przypadku oszustwa nie ma limitu kwotowego. Nawet jeśli zostaliśmy oszukani na 10 zł to jest to przestępstwo.

Do jastrzębskiej jednostki policji zgłosiły się dwie osoby z naszego miasta, które zostały oszukane.

Pierwsza  zamówiła perfumy, o wartości 720 złotych. Mężczyzna zapłacił poprzez aplikację.

Po odebraniu przesyłki okazało się, że w paczce są 3, a nie 6 flakonów. Na początku sprzedająca zapewniała, że ustali co się stało, następnie kontakt się urwał. Jastrzębianin został oszukany na 360 złotych.

Druga poszkodowana, w serwisie wystawiła ogłoszenie o sprzedaży telefonu o wartości 4 tysiące złotych.

Osoba, która odpowiedziała na to ogłoszenie, wynegocjowała cenę 3600 złotych i ustalono przesyłkę za pobraniem.

Kupująca zaproponowała wysyłkę do paczkomatu. Na pocztę e-mail dotarła wiadomość z etykietą do wydrukowania i naklejenia na paczkę.

Jastrzębianka wysłała paczkę i oczekiwała na pieniądze. Dwa dni później sprzedająca otrzymała wiadomość iż paczka dotarła, po czym kontakt z kupującą się urwał.

Po kontakcie z pracownikiem firmy kurierskiej ustalono, iż przesyłka nie posiadała statusu o pobraniu opłaty za umieszczony w paczce towar. Niestety kobieta została oszukana.

Uwaga! Na co zwracać szczególną uwagę?

• PODEJRZANIE NISKA CENA – w internecie nie ma nic za darmo ani za ułamek ceny! Jeśli produkty są w stanie idealnym, a jednocześnie kosztują niewiele, mogą okazać się próbą naciągnięcia przez oszustów;

• NACISKI I PRESJA CZASU – naciski na jak najszybszą wpłatę pieniędzy powinny wzmóc czujność;

• CUDZE ZDJĘCIA – oszuści często wykorzystują cudze zdjęcia. Warto sprawdzić, czy sprzedający ma swoje zdjęcie produktu – prosząc o kilka innych, dodatkowe ujęcie;

• NISKA JAKOŚĆ ZDJĘCIA – niskiej jakości zdjęcia skutecznie „ukrywają” szczegóły – zanim zdecydujemy się na zakup warto poprosić o dobrej jakości zdjęcia;

• FORMA PŁATNOŚCI – płatności BLIK-iem są obecnie najbezpieczniejsze dla oszustów, ponieważ trudno jest ustalić, kto odebrał pieniądze.

Częstą praktyką oszustów jest pobranie pieniędzy przed otrzymaniem produktu – w takich sytuacjach naciągacze, choć otrzymali wpłatę, nie wysyłają zakupionego towaru. Aby uchronić się przed taką sytuacją, warto korzystać z przesyłek za pobraniem lub z płatności przy odbiorze osobistym.

Dokonując transakcji internetowych powinniśmy przede wszystkim stosować się do zasady ograniczonego zaufania. Warto też pomóc swoim najbliższym, zwłaszcza osobom, które nie są biegłe w zakupach online i przestrzec je przed niebezpieczeństwami.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama