Niesprawny amortyzator znacznie wydłuża drogę hamowania, samochód jest niestabilny na zakrętach i w trakcie manewrów omijania. Przy prędkości 80 km/h i amortyzatorach sprawnych w stu procentach, droga hamowania wynosi 37,5 metra (bez ABS) i 38,2 (z ABS). Jeśli sprawność amortyzatorów jest na poziomie 50 procent, droga ta wydłuża się odpowiednio do 39,1 oraz 43,6 metra, czyli wynosi ponad 14 procent więcej dla modeli wyposażonych w system ABS i ponad cztery procent dla modeli bez systemu ABS.
Trudno określić, jak długo amortyzator będzie spełniał swoją rolę, ale biorąc pod uwagę stan naszych dróg, można przyjąć dystans około 80 tys. kilometrów. Niemniej jednak powinniśmy dokładnie kontrolować sprawność amortyzatorów co 20 tys. kilometrów i zlustrować je przy zmianach opon wiosną i jesienią. W przypadku gdy spadnie ona do 30 procent, bezwzględnie należy je wymienić.
Jak stwierdzić, że amortyzatory nie działają tak, jak powinny. Najlepiej na specjalistycznych urządzeniach, ale kierowca z pewnym doświadczeniem może to uczynić na podstawie zachowania samochodu podczas jazdy. Takimi symptomami niesprawności amortyzatorów są:
- odrywanie się kół od jezdni podczas jazdy
- wibracje kierownicy
- kołysanie nadwozia
- nierównomierne zużywanie opon
- wyciekający olej z amortyzatora
Prostym sprawdzeniem stanu naszych amortyzatorów jest ocena zdolności tłumienia przez nich wstrząsów. Wystarczy rozkołysać nadwozie. Jeżeli samochód zakołysze się więcej niż dwa razy, będzie to znak ostrzegawczy, że coś jest nie tak. Wtedy powinniśmy się udać do specjalistycznego zakładu, by zrobić test amortyzatorów. Jeśli się nie nadają do dalszej eksploatacji - wymienić. Dla własnego i innych bezpieczeństwa.
Jerzy Paja
Napisz komentarz
Komentarze