Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 23 grudnia 2024 13:36
PRZECZYTAJ!
Reklama

Gdzie zrobimy najtańsze zakupy? Inflacja nieźle czyści nam portfele

Ceny produktów w większości badanych sklepów w czerwcu były wyższe niż w maju. W ciągu roku zakupy stały się droższe o 50 zł. Gdzie wzrosły najmniej?

Autor: iStock

Tradycyjnie sprawdziła to ASM Sales Force Agency, a efekty znalazły się w jej czerwcowym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy. Jego autor wziął produkty ze sklepów 13 sieci. Ceny wzrosły aż w 9 z nich.  

Inflacja to wróg numer jeden

Średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu 2023 wyniosła 297,38 zł. To wzrost o 2,28 zł, czyli 0,77 proc. w porównaniu do maja. 

To pokazuje, że ceny w sklepach ciągle rosną, chociaż trochę wolniej. W czerwcu za zakupy płaciliśmy 18,1 proc. więcej niż rok wcześniej. 

Ceny podstawowych zakupów spożywczych wzrosły rok do roku o ponad 50 zł. W ujęciu rocznym koszyk złożony z produktów najtańszych był droższy o 20 proc., natomiast zestaw najdroższych produktów wzrósł o 26 proc. 

Za zakupy online trzeba było zapłacić o ponad 100 zł więcej niż w najtańszej sieci.

– Inflacja to wróg publiczny numer jeden. Ona niszczy gospodarkę i oszczędności, a to, co „zjadła”, tego już nie odda – przypomina dr Sławomir Dudek, szef Instytutu Finansów Publicznych, cytowany przez Radio Zet. 

Ranking najtańszych sklepów

Najmniej za zakupy zapłacimy w Auchan. Ta sieć od początku roku jest na pozycji lidera. W jej sklepach koszt koszyka zakupowego ASM wyniósł 241,28 zł. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 10,84 zł (Lidl) i 13,86 zł (Biedronka). 

W czerwcu 2023 roku ponownie najdroższy był sklep internetowy e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 345,17 zł, czyli aż o 43 proc. więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. 

Oficjalnie spada, przy kasach rośnie

– Mimo że w oficjalnych danych GUS inflacja spada, to w sklepach klienci nadal mają do czynienia z drożyzną. Te wzrosty są niestety widoczne przy sklepowych kasach i stąd wciąż wysokie wartości na paragonach. Naszym zdaniem w najbliższych tygodniach największe sieci będą prowadzić aktywną politykę cenową. Możliwe są różnego rodzaju wakacyjne promocje, które mają zwiększać sprzedaż i przyciągnąć do sklepów nowych klientów – uważa Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama