Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 04:42
PRZECZYTAJ!
Reklama dotacje rpo

Nie jedziemy w czołówce

Subsydiowanie transportu publicznego to ważny element polityki rozwoju miast. Jastrzębie-Zdrój pod tym względem nie jest zbyt hojne. Pismo samorządowe „Wspólnota” przygotowała specjalny raport i rankingi.
Nie jedziemy w czołówce

Pod względem organizacji transportu publicznego Jastrzębie-Zdrój wyróżnia się - niestety - in minus. Nadal jesteśmy największym miastem w Europie bez pasażerskich połączeń kolejowych. Oznacza to, że cały ciężar komunikacji zbiorowej opiera się na autobusach.

To powinno być oczko w głowie naszych władz samorządowych. Powinno, ale nie jest.

Transport publiczny stał się jednym z najsłabszych ogniw obecnej prezydentury. Pamiętamy wszyscy zapowiedź darmowych przejazdów autobusowych, która była sztandarową obietnicą wyborczą, mającą istotny wpływ na zwycięstwo Anny Hetman. Nie dość, że tej deklaracji nie udało się spełnić, to jeszcze komunikacja miejska pogrążyła się w organizacyjnym chaosie. Miasto wychodziło z Międzygminnego Związku Komunikacyjnego, aby później do niego przystąpić. Zamiast zlecać przejazdy własnej spółce, Przedsiębiorstwu Komunikacji Miejskiej, obsługę transportu powierzono firmie zewnętrznej. Współpraca nie układała się dobrze. W efekcie, PKM-owi podcięto skrzydła, a przewoźnik z Warszawy wypowiedział miastu umowę. Po drodze mieliśmy jeszcze strajk kierowców, dezorganizujący życie jastrzębian.

W takim mieście jak Jastrzębie-Zdrój nieprzywiązywanie wagi do transportu publicznego jest nie tylko grzechem, ale i politycznym błędem.

„Wspólnota” przyjrzała się, jak sobie radzą z tym wyzwaniem samorządy na każdym szczeblu administracyjnym, od województw, po miasta na prawach powiatu i na małych gminach kończąc. 

W zestawieniu przeanalizowano wielkość dopłat do transportu publicznego ponoszonych ze środków budżetowych. Dlaczego jest to takie ważne? Istnieje niemal powszechna zgoda, że lokalnego transportu zbiorowego nie można traktować jak typowej usługi komercyjnej. Samorządy dokładają do komunikacji publicznej, ponieważ jest to ważny element rozwoju miast czy regionów. Z kliku powodów lokalnym władzom powinno zależeć na zwiększaniu liczby pasażerów.

- Pierwszy to zapobieganie tworzeniu się korków ulicznych przez osoby korzystające z samochodów. Drugi to zmniejszanie zanieczyszczenia powietrza, na które bardziej wpływa masowy ruch pojazdów. Trzeci, najogólniejszy, to zmniejszanie wykluczenia komunikacyjnego pewnych grup społecznych lub całych obszarów - czytamy we „Wspólnocie”.

Samorządy, które zajmują najwyższe miejsca, można ocenić jako te, które przykładają najwyższą wagę do zaspokojenia potrzeb mieszkańców związanych z transportem zbiorowym.

Jastrzębie-Zdrój zostało sklasyfikowane w kategorii miast na prawach powiatu. W skali kraju jest 48 takich jednostek administracyjnych. Nas interesuje przede wszystkim, jak wypadły samorządy województwa śląskiego. W rankingu podajemy kwotę dopłaty na głowę mieszkańca w 2022 roku. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama