Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 22 grudnia 2024 03:11
PRZECZYTAJ!
Reklama

Koleje Śląskie rozpoczęły cykl debat publicznych poświęconych przebudowie Katowickiego Węzła Kolejowego

Przed nami przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego - ta gigantyczna inwestycja ma ogromne znaczenie dla Górnego Śląska i Zagłębia oraz pasażerów. Koleje Śląskie w związku z tym przygotowały kompleksową kampanię informacyjną, aby ułatwić podróżnym korzystanie z przejazdów w okresie prac remontowych prowadzonych przez ogólnopolskiego zarządcę infrastruktury.

Pierwsza debata już się odbyła i stała się wydarzeniem inicjującym unikatową kampanię informacyjną. Podczas debaty mieliśmy okazję wsłuchać się w głosy ekspertów, którzy przybliżyli gościom proces przebudowy Węzła Katowickiego i wiążące się z nim utrudnienia. Gości przywitał Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.

W panelu dyskusyjnym wzięli udział: Przemysław Brych – influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek oraz Damian Łuniewski – Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich, ekspert odpowiedzialny za opracowanie nowego rozkładu jazdy na czas przebudowy. Moderatorem spotkania był Maciej Zaremba – rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Debata była transmitowana online.

Podczas debaty padło jedno z kluczowych pytań dotyczących tej wielkiej inwestycji. Skąd potrzeba przebudowy na tak dużym obszarze i dlaczego przez wiele miesięcy będziemy mierzyć się z utrudnieniami?

Jak podkreślił Damian Łuniewski: - Dostrzeżono potrzebę rozwoju transportu kolejowego i dzięki temu, że jesteśmy w Unii Europejskiej możemy pozyskać środki na przebudowę infrastruktury i dostosować ją do zmieniających się trendów. Jest to proces długotrwały, na który ma wpływ wiele czynników. Myślę, że już niedługo będziemy mogli cieszyć się nowoczesną infrastrukturą kolejową.

Z kolei Przemysła Brych, wiele mówił o problemach z jakimi zgłaszają się do niego podróżni: - Pasażerowie narzekają na niewystarczającą liczbę połączeń. Przykładowo, spotykam głosy mówiące o braku bezpośrednich połączeń z Cieszyna do Katowic. Problem stanowi infrastruktura, bowiem nie jesteśmy w stanie uruchomić więcej pociągów przy jej obecnym stanie. Linie kolejowe korkują się, gdyż jest zbyt wiele pociągów. Zbudowanie dodatkowych par torów wpłynie na przepustowość i liczbę połączeń. Obecnie, jak podkreślił ekspert, przepustowość Węzła Katowickiego jest na granicy wydolności.

Eksperci zgodnie przyznali, że bardzo istotna podczas procesu przebudowy będzie sprawna komunikacja i ścisła współpraca przewoźnika oraz zarządcy infrastruktury. To od niej będzie zależeć, czy utrudnienia dla podróżnych zostaną zminimalizowane. Przy projekcie powstała Rada Kolejowa – nieformalne społeczne stowarzyszenie, które ma czuwać i zgłaszać ewentualne uwagi związane z procesem przebudowy. Koordynatorem stowarzyszenia mianowano Przemysława Brycha, czyli Konduktora Przemka.

Krok milowy w komunikacji kolejowej w regionie

Podczas debaty goście wielokrotnie mogli usłyszeć, iż przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego to projekt bez precedensu na terenie Górnego Śląska i Zagłębia. Obejmuje on odcinek linii E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Zabrzeg aż po Zebrzydowice. Jej celem jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego, co znacznie zwiększy przepustowość oraz regularność połączeń kolejowych, a także zagęści siatkę połączeń. Projekt zakłada również budowę nowych przystanków osobowych w okolicach największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co pozytywnie wpłynie na rolę kolei w transporcie miejskim.

- Najważniejsze dla pasażerów jest to, że podczas przebudowy żadna z linii kolejowych wychodzących ze stacji Katowice nie zostanie całkowicie zamknięta. Utrudnienia będą dotyczyć odcinków od Będzina przez Sosnowiec aż do Mysłowic oraz od Katowic przez Tychy aż do Mikołowa. Jedyna linia, która zostanie całkowicie zamknięta na około dwa miesiące, to linia do Rybnika, między stacjami Katowice Ligota i Mikołów zapewniają Koleje Śląskie na stronie: https://przebudowawezlakatowickiego.pl/

Utrudnienia dotyczące powyższej linii są związane z jej jednotorowością, nie ma możliwości prowadzenia ruchu podczas przebudowy. W pozostałych przypadkach, gdzie tory są dwutorowe lub więcej, ruch będzie przenoszony między torami, zachowując możliwość prowadzenia ruchu. W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec aż na Ligotę, zostaną również dobudowane dodatkowe tory, które będą obsługiwać pociągi regionalne. To umożliwi zwiększenie częstotliwości pociągów i bardziej regularne kursowanie. Nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku w trakcie inwestycji, umożliwiając przenoszenie ruchu i minimalizując utrudnienia przez cały okres przebudowy.

Harmonogram modernizacji i etapy utrudnień

Poniżej przedstawiamy odcinki, na których ze względu na mniejszą liczbę torów, możliwa będzie mniejsza liczba pociągów oraz ewentualne skrócenia tras. 

ETAP 0:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 1:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 2:

  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

Rozpoczęcie przebudowy to krok milowy dla rozwoju kolejnictwa na Śląsku. Mimo pewnych niedogodności związanych z utrudnieniami w ruchu kolejowym, długoterminowe korzyści dla pasażerów i regionu są nieocenione. Warto być na bieżąco z informacjami i dostosować swoje plany podróży do zmian w rozkładzie jazdy. Wszystkie niezbędne informacje znajdziemy na stronie: https://przebudowawezlakatowickiego.pl/


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ
Reklama
Reklama
Reklama