Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła kontrakt na studium wykonalności dotyczące budowy odcinka szybkiej kolei Katowice - Ostrawa. Linia obsłuży również Jastrzębie-Zdrój. Na podpisanie umowy przyjechał do naszego miasta Marcin Horała, wiceminister i pełnomocnik rządu do spraw CPK. Towarzyszyli mu, m.in. wojewoda śląski, jastrzębscy posłowie i wiceprezydent miasta.
Studium wykonalności linii kolejowej łączącej Katowice i Ostrawę zrealizuje konsorcjum, którego liderem jest firma Egis Poland. Kontrakt opiewa na kwotę niemal 11 mln zł. Wykonawca na przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego będzie miał 11 miesięcy. Według harmonogramu Centralnego Portu Komunikacyjnego pierwsze prace budowlane na odcinku mają ruszyć w 2024 r.
Długość linii wyniesie 75 kilometrów, a prędkości jazdy pociągów sięgnie nawet 250 km na godzinę. To inwestycja w ramach tzw. siódmej szprychy, która połączy Katowice z Ostrawą przez Jastrzębie-Zdrój i Wodzisław.
- To historyczny moment - podkreślają jastrzębscy samorządowcy.
Minęło 20 lat, kiedy z tutejszego dworca odjechał ostatni pociąg. Natomiast dziesięć lat trwają zabiegi, aby przywrócić połączenia kolejowe. Sprawy nabrały tempa, kiedy poseł Grzegorz Matusiak wraz z grupą jastrzębskich radnych rozpoczęli trzy lata temu konkretne rozmowy z dyrekcją PKP oraz Ministerstwem Infrastruktury. Jednocześnie rząd uruchomił w ostatnich latach kilka programów rozwoju transportu kolejowego ze sztandarowym projektem budowy CPK i sieci kolei szybkiej prędkości.
- Katowice - Ostrawa to ważny odcinek Kolei Dużych Prędkości, który z jednej strony zwiększy atrakcyjność regionu, a z drugiej połączy kraje Grupy Wyszehradzkiej. Z jednej strony przyniesie efekt lokalny dla Śląska, a z drugiej będzie stanowić przykład międzynarodowego charakteru inwestycji kolejowych CPK - zapewniał Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Podpisanie umowy odbyło się nieopodal jastrzębskiego dworca autobusowego. To symboliczne miejsce, ponieważ prawdopodobnie w jego pobliżu powstanie w przyszłości dworzec kolejowy w Jastrzębiu-Zdroju.
Marcin Horała, wiceminister i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Największą częścią nakładów programu CPK będą inwestycje w infrastrukturę kolejową, nie tylko w koleje dużej prędkości, ale także połączenia regionalne, aglomeracyjne, dojazdowe. Co więcej, są to inwestycje bardzo wspierane przez Komisję Europejską.
Napisz komentarz
Komentarze