Film powstał na początku pandemii COVID-19. Jego bohaterem jest przodowy Marcin Kołodziejczyk, który od 1996 r. pracuje w kopalni Budryk. Autorzy filmu, czyli Mateusz Paszek, Mateusz Szczepara i Jacek Stefaniak towarzyszyli mu z kamerą w kopalni Budryk oraz rozmawiali o jego obawach związanych z wpływem koronawirusa na zakład pracy.
Obaw i niepewności w pierwszych miesiącach pandemii przecież nie brakowało, podobnie jak nadziei na bezpieczną przyszłość.
- Jak zamkną kopalnię, bo nie wiadomo, ile to będzie trwać, to nie mamy już do czego wracać. (…) Jak my zamkniemy kopalnie na miesiąc, a wiadomo, że górotwór pracuje, zaciśnie nam ściany, zaciśnie chodniki, zaciśnie nam przodki (…) to będzie bardzo ciężki rozruch – mówił Kołodziejczyk podczas nagrania. Te słowa padły w marcu 2020 r., ponad dwa miesiące przed decyzją o wstrzymaniu normalnego cyklu wydobycia węgla w zakładzie. Powodem były liczne infekcje koronawirusem w zakładach JSW, do których dochodziło pomimo podjęcia szczególnych kroków ostrożnościowych, takich jak zmiana organizacji pracy i testy przesiewowe wśród górników. W kopalni Budryk przez trzy tygodnie prowadzono prace niezbędne do zabezpieczenia zakładu przed zagrożeniami naturalnymi oraz roboty zabezpieczające fronty eksploatacyjne, co było podporządkowane trosce o zdrowie pracowników i ochronie miejsc pracy.
Bohater filmu najwyraźniej to przeczuwał: - Nie ma żartów z tym, tak powiem. Jeden drugiego pilnuje, my są bracia w robocie, my są drugą rodziną w pracy, to jest drugi nasz dom.
Jego słowa – i pracę autorów - doceniło międzynarodowe jury Festiwalu FilmAT, które oceniało kreatywność, styl i przedmiot tematu oraz sposób opowiedzenia historii. Rezultatem jest pierwsza nagroda podczas szesnastej edycji Festiwalu w kategorii „Filmy korporacyjne – Problemy bieżące”. Jest tym cenniejsza, iż FilmAT jest polskim członkiem Międzynarodowej Organizacji Festiwali Filmów Turystycznych – CIFFT (Comité International des Festivals du Film Touristique) z siedzibą w Wiedniu. Celem festiwalu jest prezentacja najnowszych trendów w dziedzinie filmów dokumentalnych, reportaży telewizyjnych, komunikacji turystycznej, filmów korporacyjnych i instytucjonalnych oraz ocena produkcji audiowizualnych w zależności od ich poziomu artystycznego i możliwości wpływania na grupę docelową. Festiwal wspiera rozwój krajowych i zagranicznych produkcji i organizuje odrębny konkurs filmowy dla filmów polskich oraz filmów z całego świata. Z liczbą wyświetleń zbliżającą się do 19 tysięcy, „Budryk – kopalnia, której nie oddam” jest trzecim najczęściej oglądanym filmem wśród produkcji Biura Komunikacji i PR.
Kilkadziesiąt filmów dotyczących bieżących spraw, filmów wizerunkowych oraz relacji z wydarzeń JSW znajduje się na firmowym kanale YouTube: https://www.youtube.com/JastrzębskaSpółkaWęglowaSA.
Napisz komentarz
Komentarze